کشیدن دندان عقل

Print Email
(0 votes)

در طول عمر تغییرات بسیاری در حفره دهان رخ می‌دهد. یکی از مهم‌ترین رویدادهای دندانی که معمولاً در بازه سنی ۱۷ تا ۲۱ سالگی اتفاق می‌افتد، درآمدن دندان‌های آسیاب سوم است که به دلیل رویش در سنین بالاتر و دوران بلوغ به دندان عقلمعروفند. متخصصین ما جراحی دندان عقل را هنگام ارتودنسی یا انجام دیگر درمان‌های دهان و دندان توصیه می‌کنند. قبل از هر گونه تصمیم‌گیری برای کشیدن دندان برای ارتودنسی باید با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

عوارض دندان عقل نهفته

اگر در دهان فضای کافی برای بیرون آمدن دندان عقل وجود نداشته باشد یا دندان در محل نامناسبی دربیاید، دندان عقل مشکل‌ساز خواهد شد. منظور از دندان عقل نهفته این است که دندان در فک یا زیر لثه گیر افتاده است.

هنگامی که دندان عقل از لثه بیرون می‌آید، دندانپزشک بروز نشانه‌های زیر را در نظر می‌گیرد:

• رشد دندان عقلی در محل نامناسب باعث افزایش گیر غذایی می‌شود و در نتیجه محل مناسبی برای رشد باکتری‌های عامل پوسیدگی ایجاد می‌شود.
  • اگر دندان عقل کامل درنیامده باشد، به سختی می‌توان بین دندان عقل و دندان آسیاب کناری آن را نخ کشید.
  • دندان عقلی که فقط بخشی از آن از لثه خارح شده است، اجازه می‌دهد باکتری‌ها وارد لثه شوند. با ورود باکتری‌ها نیز لثه و دندان عفونت می‌کند. عفونت درد، ورم و سفت شدن فک را به دنبال دارد.
  • اگر جای کافی برای درآمدن دندان عقل وجود نداشته باشد، دندان‌های کناری نامرتب و به هم فشرده می‌شوند و آسیب می‌بینند.
  • احتمال ایجاد کیست روی دندان عقل نهفته یا نزدیک آن بسیار بالا است. کیست به ریشه‌های دندان‌های مجاور آسیب می‌زند یا استخوان نگهدارنده دندان‌ها را تخریب می‌کند.

نشانه‌های درد دندان عقل

دندان عقل در انتهای دهان و پشت دندان‌های آسیاب در دو طرف فک بالا و پایین می‌روید. دندان عقل غالباً به صورت کج، افقی و در کل نامرتب درمی‌آید. دندان عقل پس از درآمدن به دیگر دندان‌ها فشار وارد می‌کند و باعث نامرتب و به هم فشرده شدن آنها می‌شود.

برخی هنگام درآمدن دندان عقل با درد شدیدی مواجه می‌شوند. درد مربوط به دندان عقل در  عقب دهان پشت دندان‌های آسیاب حس می‌شود. اگر در آیینه نگاه کنید نیز ممکن است جوانه زدن دندان عقل و نوک دندان را ببینید. ناحیه اطرف دندان نیز قرمز و ملتهب است و هنگام لمس درد می‌گیرد. البته عده‌ای نیز هیچ گونه علامت و یا دردی را تجربه نمی‌کنند. درد دندان عقل ممکن است مداوم باشد یا  فقط هنگام جویدن غذا یا لمس ناحیه بروز یابد. اکثر دندانپزشکان توصیه می‌کنند که دندان عقل قبل از دردناک شدن کشیده شود.

جراحی دندان عقل

جراح صورت، فک و دهان یا دندانپزشک دندان عقل را می‌کشد. این عمل غالباً در مطب انجام می‌شود؛ البته جراحی در صورت کشیدن همزمان تمام دندان‌های عقل یا احتمال بالای بروز عوارض پس از جراحی در بیمارستان انجام می‌شود. اگر عفونت وجود داشته باشد، جراحی دندان عقل نهفته معمولاً تا زمان از بین رفتن عفونت به تاخیر انداخته می‌شود. دندانپزشک آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت تجویز می‌کند.

دندانپزشک ناحیه را قبل از کشیدن دندان عقل به طور موضعی بی‌حس می‌کند. چنانچه لازم باشد چند دندان عقل یا تمام آنها به طور همزمان کشیده شود، بیمار بیهوش می‌شود. بیهوشی عمومی از انتشار درد در کل بدن جلوگیری می‌کند و بیمار نیز در تمام طول عمل خواب است و هیچ چیز متوجه نمی‌شود. دندانپزشک احتمالاً از بیمار می‌خواهد که از نیمه شب روز قبل از جراحی چیزی نخورد تا برای بیهوشی آماده باشد.

دندانپزشک برای جراحی دندان عقل بافت لثه روی دندان را باز می‌کند و استخوان پوشاننده روی دندان را برمی‌دارد. دندانپزشک بافت متصل کننده دندان به استخوان را جدا می‌کند و سپس دندان را می‌کشد. دندانپزشک گاهی دندان را خرد می‌کند تا راحت‌تر بتواند آن را خارج کند. گاهی لازم است پس از کشیدن دندان بخیه زده شود. بعضی بخیه‌ها جذبی‌اند و بعضی باید چند روز پس از جراحی کشیده شوند. دندانپزشک دستور لازم را در این مورد می‌دهد. گاز پانسمان پنبه‌ای تا شده روی زخم قرار داده می‌شود تا خونریزی را متوقف کند.

پس از جراحی

دوران بهبود در اکثر موارد فقط چند روز طول می‌کشد. مسکن را باید طبق دستور دندانپزشک یا جراح دهان و دندان مصرف کرد. با رعایت توصیه‌های زیر می‌توانید دوران بهبود را کوتاه‌تر کنید:

• گاز پانسمان را هر از گاه به آرامی با دندان‌هایتان فشار دهید و پانسمان را پس از جذب مقدار زیادی خون عوض کنید. اگر خونریزی تا ۲۴ ساعت پس از جراحی متوقف نشد، حتماً با دندانپزشک تماس بگیرید.
  • مراقب باشید که هنگام بی‌حس بودن دهان داخل گونه یا لب یا زبان را گاز نگیرید.
  • صاف دراز نکشید، چون این کار خونریزی را طولانی‌تر می‌کند. چند بالش زیر سر بگذارید تا سر بالا بیاید.
  • سعی کنید کیسه یخ را روی گونه‌ها بگذارید. در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی هر بار کیسه یخ را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی گونه بگذارید. می‌توانید به مدت دو تا سه روز پس از جراحی از کمپرس گرم مرطوب مانند دستمال خیس شده در آب گرم استفاده کنید.
  • پس از جراحی استراحت کنید. فعالیت بدنی خونریزی را افزایش می‌دهد.
  • پس از جراحی غذاهای نرمی مانند ژله، پودینگ یا سوپ رقیق مصرف کنید و به تدریج و به موازات بهبود یافتن غذاهای جامد را به رژیم غذایی اضافه کنید.
  • تا چند روز مایعات را با نی ننوشید. مک زدن نی لخته خون را شل و دوران بهبود را طولانی می‌کند.
  • دهان را پس از گذشت یک روز چند بار در روز با آب نمک گرم بشویید تا ورم و درد کمتر شود. محلول آب نمک را با مخلوط کردن یک قاشق چایخوری (۵ گرم) نمک به یک لیوان متوسط (۲۴۰ میلی لیتر) آب گرم درست کنید. شستشو را با ملایمت انجام دهید؛ چون در غیر این صورت لخته خون شل و دوران بهبود طولانی‌تر می‌شود.
  • سیگار کشیدن به مدت حداقل ۲۴ ساعت ممنوع است، چون پک زدن به سیگار لخته را شل می‌کند. به علاوه استعمال دخانیات خونرسانی را کاهش می‌دهد و باعث ورود باکتری‌ها و آلودگی‌ها به ناحیه جراحی می‌شود.
  • به هیچ وجه ناحیه جراحی را با زبان مالش ندهید یا آن را با انگشت دستکاری نکنید.
  • دندان‌ها و زبان را با احتیاط مسواک بزنید.

دندانپزشک بخیه‌ها را در صورت لزوم پس از چند روز می‌کشد.

48 comments

ایمپلنت

23 مرداد 1398 | Comment Link

این مطلب مشاوره و پیشنهاد مناسب به
    خاطر کسانی است که می خواهند پیرامون مطالب مانند به این مطلب مطالعه بیشتری داشته باشند

Pandora Jewelry

12 فروردين 1398 | Comment Link

cgfgpspof,Thanks a lot for providing us with this recipe of Cranberry Brisket. I've been wanting to make this for a long time but I couldn't find the right recipe. Thanks to your help here, I can now make this dish easily.

yeezy boost

10 فروردين 1398 | Comment Link

I intended to create you that very little observation to finally give many thanks the moment again for all the unique guidelines you've shown in this article. This has been certainly surprisingly open-handed with you giving easily what some people would have marketed for an ebook in making some bucks for their own end, especially now that you could possibly have done it in case you desired. These smart ideas as well worked like a easy way to realize that the rest have similar zeal the same as my own to figure out whole lot more with respect to this matter. Certainly there are thousands of more enjoyable instances in the future for those who find out your blog post.

coach outlet sale

10 فروردين 1398 | Comment Link

Thanks a lot for giving everyone an extraordinarily marvellous opportunity to read from this website. It can be so enjoyable plus packed with amusement for me and my office peers to search your website the equivalent of thrice per week to see the new stuff you have. And lastly, I'm so actually astounded with your dazzling tactics you give. Selected 3 areas in this article are truly the best we have all had.

hermes

08 فروردين 1398 | Comment Link

My wife and i felt very fortunate Louis could conclude his survey through the entire ideas he received from your very own site. It is now and again perplexing just to find yourself freely giving helpful hints which people may have been making money from. And we also recognize we now have the blog owner to be grateful to for that. Those explanations you made, the easy blog navigation, the friendships you help engender - it's got all wonderful, and it's letting our son and our family feel that the article is satisfying, which is certainly exceptionally important. Thanks for all the pieces!

nike basketball shoes

08 فروردين 1398 | Comment Link

Thank you a lot for giving everyone an extremely nice opportunity to read in detail from this web site. It is often so pleasing and also full of amusement for me personally and my office mates to search your web site minimum 3 times in one week to find out the fresh stuff you have got. Not to mention, I'm also actually fascinated with all the gorgeous secrets you serve. Certain 1 facts in this posting are unequivocally the most efficient I have had.

yeezy boost 350 v2

07 فروردين 1398 | Comment Link

My wife and i ended up being now relieved Edward could conclude his analysis through the ideas he discovered through the web pages. It's not at all simplistic to simply choose to be releasing information and facts that other people might have been selling. Therefore we figure out we need the website owner to appreciate for that. All the illustrations you've made, the simple website menu, the friendships your site make it easier to engender - it is all incredible, and it is making our son and our family reckon that this concept is fun, and that is unbelievably indispensable. Thanks for the whole lot!

off-white

06 فروردين 1398 | Comment Link

I simply needed to appreciate you again. I'm not certain what I would've followed without the type of points discussed by you about that theme. It was an absolute daunting condition for me personally, nevertheless understanding the very specialized style you resolved the issue forced me to weep for contentment. Now i am happier for this guidance and expect you comprehend what an amazing job you are always accomplishing training others via your blog. Most probably you have never met all of us.

kate spade handbags

05 فروردين 1398 | Comment Link

Thanks a lot for providing individuals with a very splendid opportunity to read from here. It's always so amazing plus stuffed with a lot of fun for me personally and my office friends to visit your web site at a minimum three times a week to learn the latest guides you have. And of course, I am always pleased with your sensational guidelines served by you. Selected 3 areas in this article are unquestionably the most beneficial I've had.

bape hoodie

04 فروردين 1398 | Comment Link

I together with my guys came reading through the good ideas on your site and before long I had a horrible suspicion I had not thanked the web blog owner for them. These young boys appeared to be as a consequence stimulated to read through them and have now honestly been using them. I appreciate you for getting very accommodating and for finding this form of wonderful useful guides most people are really desperate to know about. Our own sincere apologies for not expressing gratitude to sooner.